Apie padangas

Apie padangas

padangosIstorija

Seniausios žinomos padangos buvo gamintos iš geležies ir naudotos ant medinių vežimų ir vagonų ratų. Pirmąją praktiškai panaudotą pneumatinę padangą sukūrė škotų išradėjas ir veterinaras John Boyd Dunlop, kuris išrado padangas savo sūnaus dviračiui. Sintetinė guma išrasta Bayer laboratorijoje, iš kurios dabar gaminamos šiuolaikinės padangos. Šiais laikais pasaulyje pagaminama apie 1 milijardą padangų kiekvienais metais.

Automobilių padangos

Automobilio padangos lemia greitį ir sukibimą su keliu ir būna trijų tipų: vasarinės, universalios ir žieminės (trijų potipių: dygliuotosios, minkštosios, kietos sudėties).

Padanga yra sudaryta iš karkaso, kuris yra padangos pagrindas. Karkasas sudarytas iš kelių sluoksnių kordo. Padangos karkasas, kuris apsaugo ją nuo mechaninių pažeidimų, susideda dar iš papildomų kordo sluoksnių: nailono, plieno ir kt. Šonai yra iš apsauginės gumos sluoksnio ir saugo padangą nuo mechaninių pažeidimų ir temperatūros poveikio. Bortai skirti tvirtinti padangai ant ratlankio. Dėl vidinių sluoksnių oras neišeina iš padangos.

Padangų protektorių sudaro guma, kurią vulkanizuojant, suteikiamos jai reikiamos savybės (atsparumas trinčiai, pjūviams). Jį sudaro:

  • išilginiai grioveliai – leidžia lankstytis protektoriaus blokams, padanga kabinasi į minkštą dangą,
  • grioviai – išstumia vandenį, esantį tarp padangos ir kelio paviršiaus;
  • blokeliai – sudaro didžiąją padangos paviršiaus dalį, sukimba su kelio paviršiumi.
  • juostelės – užtikrina padangos nuolatinę sankibą su kelio paviršiumi;
  • duobutės – šaldo padangą;
  • kraštai – automobilio stabilumui posūkyje užtikrinti.

Padangos klasifikuojamos pagal paskirtį, hermetizavimo būdą, oro slėgį, protektoriaus piešinį, kordų išdėstymą karkase, kordo medžiagą, sukimosi kryptį, protektoriaus rašto simetriškumą.

Padidėjęs padangų dėvėjimasis ir oro spaudimas

Jei padangos bus eksploatuojamos taisyklingai tai tarnaus Jums visą joms skirtą laiką. Labai svarbu kuo greičiau nustatyti galimas protektoriaus nusidėvėjimo priežastis. Dažnai tai susiję su netinkamu slėgiu (per mažas arba per didelis), tačiau gali būti ir kiti pirmalaikio padangų nusidėvėjimo faktoriai (mechaninės problemos – lygiagretumas, balansavimas, pakaba, transmisija).

Dažniausiai pasitaikančių padangų dėvėjimosi priežasčių lentelė

 Tolygus dėvėjimasis

 Mažas padangų oro slėgis, staigūs posūkiai važiuojant dideliu greičiu, siaura padanga ratlankiams, ilgai nenaudotos padangos.

 Kraštų dėvėjimasis

 Didelis oro slėgis, plati padanga ratlankiams, ilgai nenaudotos padangos.

 Vidurio dėvėjimasis

 Didelis oro slėgis, plati padanga ratlankiams, ilgai nenaudotos padangos.

 Vieno krašto dėvėjimasis

 Ratų išvirtimas, ilgai nenaudotos padangos.

 Vietinis dėvėjimasis

 Nesureguliuotos judančios stabdžių sistemos dalys arba pakaba, deformuotas ratlankis, staigūs greitėjimai ir stabdymai, mažas oro slėgis padangose.

 Įstrižas dėvėjimasis

 Nesureguliuotos judančios stabdžių sistemos dalys ar pakaba, nesuderinta važiuoklės geometrija, ilgai nenaudotos padangos.

 Plunksniškas dėvėjimasis

 Blogas ratų suvedimas, sulenktas ašies skersinis.

 

Europinė padangų etiketė

Nuo 2012 m. lapkričio 1 d. įsigaliojo naujoji europinė etiketė, kuri turi būti priklijuota prie visų lengvųjų automobilių ir lengvųjų bei
sunkiųjų komercinės paskirties automobilių, taip pat ir autobusų, padangų, pagamintų po 2012 m. liepos 1 d.
Standartinė etiketė turi būti pateikiama padangų gamintojo spausdintoje ir internete skelbiamoje reklaminėje medžiagoje.

Europos komisijos svetainė, skirta reglamentuoti padangų ženklinimą

Reglamento tikslas

Reglamentu siekiama dviejų tikslų: suteikti vairuotojams objektyvią informaciją apie padangos eksploatacines savybes,
apie kurias visuomenė ne visada būna informuota, bei padėti pagerinti padangų eksploatacines savybes, skelbiant šią
informaciją.

Plataus masto iniciatyva, padeda vartotojams geriau suprasti padangų poveikį jiems patiems ir bendruomenei saugos bei
aplinkos požiūriu. Reglamentas ypač reikšmingas tuo, kad jame pirmą kartą pasaulyje reikalaujama nurodyti duomenis
apie padangų energijos vartojimo efektyvumą.

 Europinė padangų etiketė

 

Informacija apie padangą

Visa svarbiausia informacija apie padangą yra nurodyta ant šoninės padangos sienelės.

Padangos tipas

P - (arba be jokios raidės) reiškia, kad tai yra lengvojo automobilio padanga.

Konstrukcija

R - reiškia, kad padanga yra radialinė. Beveik visos šiandien gaminamos padangos yra radialinės.

EEK patvirtinimo žyma ir numeris

Tai reiškia, kad padanga atitinka Jungtinių Tautų Europos Ekonomikos Komisijos (JTEEK) standartus, taikomus pneumatinėms padangoms.

Informacija apie oro slėgį padangose

Tai yra didžiausias leistinas oro slėgis padangoje, kurį svarbu žinoti tikrinant oro slėgį padangoje. Daugiau informacijos rasite savo transporto priemonės naudojimo vadove.

Protektoriaus nusidėvėjimo indikatoriai

Raidės „TWI“ rodo protektoriaus nusidėvėjimo indikatorių buvimo vietas. Reguliariai tikrinkite šiuos indikatorius, jei norite užtikrinti, kad protektorius būtų pakankamai gilus. ES šalyse mažiausias leistinas protektoriaus rašto gylis yra 1,6 mm.

Pagaminimo data

Padangos pagaminimo datą nurodo keturių skaitmenų kodas, reiškiantis savaitę ir metus.

Padangos plotis

Padangos plotis milimetrais, matuojamas nuo vienos šoninės sienelės iki kitos.

Matmenų santykis

Tai padangos skerspjūvio ir pločio santykis procentais. Pavyzdžiui, matmenų santykis 75 reiškia, kad padangos aukštis yra 75 % jos pločio.

Rato skersmuo

Rato skersmuo (aukštis) coliais.

Apkrovos indeksas

Padangos apkrovos indeksas nurodo didžiausią svorį, tenkantį vienai padangai.

Greičio indeksas

Greičio indeksas yra didžiausias leistinas padangos greitis, jei ji tinkamai pripūsta ir naudojama su tinkama apkrova.

 

Padangos žymėjimo skaitymas (pavyzdys)

Padangos žymėjimo skaitymas

185 – šiame pavyzdyje yra automobilio padangos plotis milimetrais.

75 – angliškai „aspect ratio“. Tai rato šoninio paviršiaus santykis su rato pločiu.

R – reiškia, kad padanga yra radialinė. Egzistuoja radialinės ir diagonalinės padangos. Radialinės yra atsparesnės susidevėjimui ir atšiauresnėms klimato sąlygoms, jos mažiau priešinasi riedėjimui, todėl sutaupomas kuras. Daugelis šiandien prekyboje esančių padangų yra radialinės.

14 – nusako vidinio lanko diametrą coliais.

S – nusako, kokiu maksimaliu greičiu galima važiuoti su šiomis padangomis pilnai pakrovus automobilį. Daugiau apie greičio indeksus:

S – iki 180 km/h arba 112 mph.

T – iki 190 km/h arba 118 mph.

U – iki 200 km/h arba 125 mph.

H – iki 210 km/h arba 130 mph.

V – iki 240 km/h arba 149 mph.

W – iki 270 km/h arba 168 mph.

Y – iki 300 km/h arba 186 mph.

ZE – nuo 240 km/h arba 147 mph.

82 – tai skaičiai, kurie nusako maksimalų pakrovimą. Tai, kiek automobilis gali būti pakrautas, sumontavus šias padangas.

 Parengta pagal Lietuvos ir užsienio spaudą